Grattis alla vinnare i Matverk 2015! Ni, liksom alla finalister, sätter er regionala särart på den gastronomiska kartan och ger oss nya goda produkter.
Juryns motivering: Ren och elegant med en stark identitet. Smakar och doftar tydligt av en högkvalitativ råvara och av jorden där den växt. Vacker färg, fantastisk doft, galet god. Stor potential, både på butikshyllorna och i glasen på svenska restauranger, när allt fler föredrar alkoholfritt. Lämplig för export.
Vinnarkontakt: Sören Burman, 0703-344 305, soren.burman@hotmail.com
Juryns motivering: Helt rätt i tiden hjälper den konsumenten, både att göra livet i köket enklare och att värna om vår miljö. Ett gott exempel på att man inte ska kasta maten utan äta upp det goda. Produkten är toppen och användbar som den är, men även för den som vill addera sin egen personliga smak fungerar den utmärkt.
Vinnarkontakt: Rasmus Strand, 0707-572 670, knivochtaffel@hotmail.com
Juryns motivering: Helt rätt i tiden hjälper den konsumenten, både att göra livet i köket enklare och att värna om En modern, smart och supertrendig produkt som växt fram ur en sydsvensk åker, så roligt! En färskvara snyggt förpackad, snabb att laga, god att äta och dessutom glutenfri. Som japanerna säger – Arigato Skåne!
Vinnarkontakt: Gunnel Pettersson, 0706-150 254, gunnel.pettersson@odlingen.org
Juryns motivering: En fantastiskt vacker och god tolkning av mötet mellan norrbottnisk natur och samisk kultur. Poesi. En produkt som kan få spridning över världen.
Juryns motivering: Så gott att det är svårt att sluta äta. En smakupplevelse på absolut högsta nivå. En produkt som har en given plats på festbord runt om i Sverige.
Juryns motivering: Mat utvecklas över tid, snabbast sker utvecklingen i de största städerna. Nya urbana vanor och behov växer fram ... Den som ser och förstår vad människor längtar efter i framtiden, kommer att ha störst möjlighet till egen säljframgång. Det här är en produkt som är lite före sin tid, än. En produkt som visar att integration innebär möjligheter och att nya möten kan vara en del av lösningen. En njutning som också är superfood.
Motivering: Kommunikationen är en viktig del i en produkts framgång. I det här bidraget har man tagit ett extra steg för att presentera sig för konsumenter och återförsäljare. Med hjälp av film och digitala media har laget lagt ner tid på att berätta om sin produkts äkthet på ett intresseväckande sätt.
Motivering: Förpackningen är produktens främsta kommunikationskanal. Det gäller att väcka smaklökarna och placera produkten i rätt segment. Här har man lyckats kombinera relevant information med särskiljande kommunikation. Genom att använda dialektala uttryck förmedlar man det regionala ursprunget med glimten i ögat.
Vi tillsammans skapar Sveriges viktigaste matsamtal. En tongivande arena för dialog och kunskapsutbyte.
Välkommen!
Juryn i Matverk 2015, från vänster: Christina Cheng, Johan Skog, Caroline Cederblad, Martin Berg, Louise Ungerth, Paul Svensson, Elaine Asp, Elisabeth Johansson, Mathias Dahlgren och Per Åkerlund.
Foto: Jakob Fridholm
På Press-sidan hittar du mer information.
Här hittar du högupplösta bilder på samtliga landskapsvinnande Matverk 2015.
Fotograf: Jakob Fridholm. Vitvinssåsen: Magdalena Sivik
Här hittar du filmer och intervjuer från Gastronomiskt Forum i Nyköping 2015.
Här hittar du samtliga landskapsvinnande av Gastronomiska Matverk 2014.
Här hittar du samtliga landskapsvinnande av Gastronomiska Matverk 2013.
Gastronomiska Samtal, Redargatan 7, 120 61 Stockholm · carin.granlund@gastronomiskasamtal.se